03/12/2012

Lambat bertanya....

Last Wednesday, saya ada appointment dengan ex-schoolmate saya di The Weld, KL.
Sudah lebih sepuluh tahun tidak berjumpa.
Orangnya memang masih seperti dulu. Ceria. Lemah Lembut.
Anak sudah masuk no.2.
Tahniah!

Bila saya menerangkan tentang apa yang saya buat sekarang dan manfaat yang akan diperolehi beliau, saya tertanya tentang kesihatan beliau.
Pada pendapat saya mesti beliau bebas dari segala penyakit. Maklumlah, muda lagi. (30 tahun).

'Darah Tinggi'
Terkejut saya apabila beliau berkata sedemikian.

'Its too early for that!' 
Saya denied. Bukan apa, saya rasa tak logik!

'Last 6-months, rasa sakit kepala amat sangat.. makan panadol, tak layan. So, pergi check kat klinik, my Blood Pressure up to 160!'
Itu kata beliau.

'But now, are you on medication, dear?'
Tanya saya yang inginkan kepastian.

'Yerp! Am on medication now. Everyday without fail, kene makan sebijik ubat darah tinggi. But then doct kata lower dose lah'
Beliau sugul.

Pada masa tu saya rasa frust sangat-sangat.
KENAPA?

Saya GAGAL menawarkan perlindungan Takaful ini dimana ketika beliau masih BEBAS dari segala penyakit!

TAK PAHAM. EXPLAIN please?

Senang kata, macam ni lah. 

Perlindungan Insurance Hayat & Perubatan ni... Hanya BOLEH DIAMBIL OLEH ORANG YANG SIHAT TUBUH BADAN SAHAJA atau KETIKA BELIAU MASIH SIHAT.

Jika sudah terkena penyakit, memang BOLEH MEMOHON tetapi, peluang untuk mendapat perlindungan sepenuhnya mungkin TIDAK bagi mereka yang sudah punyai penyakit. Mungkin akan ada exception / penambahan caruman setiap bulan/ mungkin akan ditolak permohonannya.

Untuk kes sahabat saya ini, saya beri penerangan lebih lanjut akan kepentingan nya dan beliau terus mengisi borang untuk memohon pelan perlindungan dan medikal ini. 
Apapun keputusan permohonan ini, ianya bergantung kepada surat doctor & underwriter untuk menganalisa kes beliau.
Saya amat berharap agar tiada pengecualian dalam coverage beliau nanti. Ameen.

Beliau turut meminta saya datang ke rumah untuk membincangkan tentang perlindungan komprehensif ini dengan Suami Beliau.
Insha Allah.

Pesanan buat anda diluar sana: 

Dapatkan PELAN PERLINDUNGAN PRU BSN TAKAFUL dengan segera sebelum terlambat.
Lagi cepat, lagi banyak perlindungan yang anda akan dapati & lagi rendah harga nya!

Jangan sekali-kali marah akan insurans ejen yang selalu duk menelefon anda. 
Mereka melakukan tugasan supaya apabila terjadi akan sesuatu kepada anda, anda di LINDUNGI sepenuhnya.
Malah, suatu hari nanti, anda pasti berterima kasih kepada mereka!

Nakjumpa saya/ perlukan khidmat penerangan percuma;


No comments: